Žodį glitimas dažnai girdime kalbant apie mitybą ar maisto produktus. Tačiau, ar tikrai žinome, kas jis yra? Glitimas – tai baltymas, kuris aptinkamas kai kuriuose grūduose ir jų produktuose. Glitimo turi kviečiai, rugiai, miežiai ir visi produktai, pagaminti iš šių grūdų arba grūdų miltų. Tačiau glitimas ir sukelia jautrumą organizme. Tam, kad jo išvengti reikėtų dažniau vartoti tokius maisto produktus, kaip: žuvis ar žuvies kotletai, paukštieną, produktus, kurie turi gerųjų riebalų. Apie glitimo pavojų organizmui ir kaip to išvengti, aptarsime šiame straipsnyje.

Priklausomybė glitimui. Kokie produktai turi jo daugiausiai?

Biologų teigimu, išsiugdyti priklausomybę glitimui yra visai paprasta. Skrandyje glitimas skyla ir tampa polipeptidų mišiniu. Patekę į smegenis jie susijungia su morfino receptoriais ir sukelia malonumo pojūtį. Kai šis poveikis blokuojamas ar maistas, kurį virškinant gaminami egzorfinai, nėra vartojamas, kai kurie žmonės patiria nemalonius abstinencijos simptomus. Dėl to vėl siekiama vartoti maisto, turinčio glitimo.

Tačiau priklausomybė yra tik viena neigiama glitimo pusė. Jis taip pat kelia pavojų žarnynui. Sutrikus žarnyno veiklai ir suplonėjus gleivinei atsiranda vadinamasis „kiauro žarnyno“ sindromas. Nesulaikomos potencialiai pavojingos medžiagos sukelia nuolatinį lėtinį uždegimą, dirgina imuninę sistemą. Lėtinį uždegimą dažnai rodo ir kraujo tyrimai nors paaiškinamos priežasties uždegimui gali ir nebūti.

Glitimo gausu šiuose produktuose:

  • viečiuose
  • miežiuose
  • rugiuose
  • manų kruopose
  • bulgur kruopose
  • perlinėse kruopose
  • kai kuriuose padažuose
  • aluje
  • degtinėje
  • sausuose pusryčiuose
  • ir kt…

Kokie simptomai parodo glitimo perteklių organizme?

Kadangi glitimas sukelia priklausomybę, jo perteklius organizme priverčia išryškėti įvairiems simptomas, tokiems kaip:

  • skrandžio, žarnyno, virškinimo problemos ( pilvo pūtimas, spazmai ir kt. )
  • galvos skausmai
  • nuotaikų kaitos
  • lėtinis nuovargis
  • emociniai sutrikimai
  • sąnarių skausmai
  • svorio kritimas ar augimas
  • odos bėrimai
  • plaukų slinkimas

Taigi glitimas gali paveikti visą žmogaus organizmą, tik skirtingais būdais.

Kaip žinoti, ar glitimas kenkia ir, kaip to išvengti?

Maisto alergijos tyrimai, glitimo perteklių parodys tik celiakijos ( lėtinės plonosios žarnos ligos ) atveju. Tuo tarpu glitimas gali kelti bėdas ir nesant celiakijai.

Jei patiriate vieną ar kelis išvardintus simptomus, siekiant išsiaiškinti, ar glitimas yra problemą kelianti medžiaga, tikslinga atlikti jo pašalinimą. 3–4 savaitėms ( tai laikas, kol glitimas pilnai pasišalina iš sistemos ir organizmas išsivalo ) atsisakyti glitimo turinčių produktų. Svarbu subalansuota mityba. Valgyti daug šviežių vaisių, daržovių, grūdų be glitimo ( grikiai, rudieji ryžiai, avižų kruopos, balanda, burnotis ), paukštienos, žuvies ar augalinių baltymų, gerųjų riebalų. Atsisakyti cukraus, perdirbtų gaminių, pusfabrikačių, pagamintų padažų.

Po 3–4 savaičių porai dienų grąžinti glitimo turinčius produktus. Tuomet 2–3 dienas valgyti be glitimo ir stebėti savijautą. Jei varginę simptomai atsinaujino – glitimo geriausia glitimo turinčių produktų atsisakyti.

Pabaigai,

Šiame straipsnyje aptarėme, kas yra glitimas, kokį pavojų jis sukelia žmogaus organizmui ir, kaip to išvengti. Saugokime savo sveikatą!